fbpx
Loading...

De moedige kalende investeerder

Nederland telt een dikke 100.000 miljonairs. 309 miljard bezitten ze samen. Gemiddeld heeft een miljonairsgezin 2,9 miljoen. Het zijn ondernemers. Uiteraard, in loondienst wordt je geen miljonair. Verdient met ondernemen ofwel risico nemen. Grote kans dat 75% hiervan haaruitval heeft en dat ze gehuwd zijn met een kaal wordende echtgenote. Een vreemde constatering tussendoor, maar daar kom ik zometeen op terug. Ze scheiden aanzienlijk minder vaak dan de niet-miljonair. Lijkt me logisch. Hun kalende vrouw [...]

By | 2018-04-13T10:39:13+00:00 28 december, 2017|Financiëring, Kapitaalwerving|

Te koop: Centrum voor Riesenschnautzers en zo.

Was nog nooit eerder in zoiets geweest. Heb het nooit gedurfd. Kan er niet goed tegen. Veel vrouwtjes en mannetjes separaat opgesloten in hun eigen ruimte. Van alle windrichtingen komen ze. In bepaalde seizoenen kun je het aantal niet aan. Gewoon voor enkele dagen achtergelaten. Soms voor een hele week. Dat doe je toch niet? Ik heb er zelf ook wel eens over gedacht maar kreeg het nooit over mijn hart. Kun je je dat [...]

By | 2018-04-13T10:39:19+00:00 20 december, 2017|Overname onderneming, Succesvol ondernemen, Verkopen onderneming|

Te Koop Aangeboden: Zwemschool …… met sauna en ijsje? 

Daar sta je dan in je zwembroekje. Als broekie van 3 jaar. De peuterschool ken je inmiddels wel. Lekker de hele dag kleuren en blokken stapelen. Beetje je mede-peuters treiteren. Ja, wel zo geinig. Geen serieus werk. Maar nu, zonder dat je ouders je goed hebben voorgelicht, staat opeens een sergeant je te instrueren dat je beide handen gelijk moet sluiten en vervolgens je benen met alle kracht naar achter moet duwen. Wat wil die [...]

By | 2018-04-13T10:39:29+00:00 13 december, 2017|Overname onderneming, Verkopen onderneming|

‘Tips hoe je kapitaal voor je project kunt vinden’

printversie 1         Gedraag je als een ontdekkingsreizigerKapitaal werven in de vorm van eigen vermogen is van alle tijden. Ontdekkingsreizigers verkochten hun ideeën en plannen voor verre tochten aan Portugese, Spaanse, Engelse en Franse koningen. Mannen of vrouwen met macht en geld.Zo vond de financiering van VOC reizen plaats per reis door rijke kooplieden met kapitaalstorting in naamloze vennootschappen. Koningen en vorsten financierden hun oorlogen met rentedragende leningen van vermogende Italiaanse of Joodse kooplieden. Uit deze [...]

By | 2018-04-13T10:44:55+00:00 21 november, 2017|Whitepapers|

De MKB Zombie

Ik kwam er weer een tegen. Zo'n ondernemer die jarenlang op de barricaden heeft gestaan voor anderen en vergeten was vooruit te denken over zijn eigen toekomst. Een ondernemer met een heilig geloof in zijn eigen mening, niet open staand voor afwijkende meningen in zijn omgeving. Blind voor bedreigingen van buiten. Niet zien dat internet zijn winkeltje en de overige winkels in zijn winkelgebied heeft vernietigd. Vasthouden aan wat hij nog heeft als 65-jarige. Meestal [...]

By | 2018-04-13T10:39:36+00:00 17 november, 2017|Succesvol ondernemen|

Hoe kan dat nu ‘badwill’? Moet ik voor 1 euro verkopen?

Een ondernemer van 70 jaar belde me voor een verkoopopdracht. Hij wilde zijn onderneming en bedrijfspand verkopen. Een sportbussines, meer mag ik er niet over zeggen. Aan waardering van vastgoed waag ik me niet. Dat laat ik aan bekwame vastgoed taxateurs over. Dat duurt altijd enige tijd voor ze hun rapportage overdacht hebben. Ik heb mijn grijze cellen volop nodig om een bedrijfsactiviteit juist te kunnen beoordelen. Dit baasje was al 40 jaar met zijn [...]

By | 2018-04-13T10:39:45+00:00 2 november, 2017|Succesvol ondernemen|

OASE, het moeras bij bedrijfsverkoop

Nee helaas, geen zalige vruchtbaar en weldadig stukje land in een moorddadige verzengend hete woestijn maar een afkorting voor de vier noodgevallen voor bedrijfsoverdracht, nl Overlijden, Arbeidsongeschiktheid, Stoppen wegens ouderdom en Echtscheiding. Naast deze zijn nog veel andere redenen te benoemen, ook prettige omstandigheden zoals verzilveren van opgebouwd vermogen, herbezinning op het leven of minder willen werken. De laatste omstandigheden zijn meestal gepland zodat de bedrijfsoverdracht geruime tijd vooraf kan worden voorbereid met deskundigen. De [...]

By | 2018-04-13T10:39:51+00:00 27 oktober, 2017|Overname onderneming, Succesvol ondernemen|

Tesla en kapitaalwerving voor Esthecin

Waar zijn de investeerders die het haargroeimiddel Esthecin (klik hier voor uitgebreide info) willen financieren? Moeten deze ondernemers noodgedwongen naar Amerika uitwijken? Hoe werkt investeren in Amerika? Elon Musk, bekend van PayPal, SpaceX en Tesla, is hét voorbeeld van een ondernemer die al enkele keren de juiste plek heeft weten te vinden op het juiste moment, en belangrijker nog, stinkend geluk heeft een exit te kunnen realiseren als minderheidsaandeelhouder én niet emotioneel gebonden is aan een bedrijf. [...]

By | 2018-04-13T10:40:01+00:00 29 juli, 2017|Kapitaalwerving|

De Hongaarse Buis

Kwam gisteren in Maastricht weer mijn collega Pleun van Businesspartners tegen. De man is niet murw te krijgen van ons vak bedrijfsovernameadviseur. Een werkelijk coryfee die al 20 jaar overleeft in deze business. Dat doen hem weinig mensen na. Maar goed. Zoals altijd kwamen we weer aan de praat. Hij was net terug uit Hongarije waar hij een opdracht had verworven van een weduwe die een nogal wonderbaarlijke metalen buis had geërfd van haar echtgenoot, [...]

By | 2018-04-13T10:40:07+00:00 4 juli, 2017|Financiëring, Succesvol ondernemen|

Innovatieve Zaken: Virtual Architecturing

Zeker kan ik mij vergissen, maar vrijdag jl tijdens mijn bezoek aan Ron Puts, architect en eigenaar van Formtek, zag ik toch geen tekentafel en doorzichtig vetpapier. Wel zag ik een ruimte vol ijverig werkende medewerkers achter PC's. Geen Apples, maar PC's, Window machines dus. Dat laatste vond ik al uniek omdat elke graficus normaliter Apple als de Heilige Graal aanbidt. Ik had duidelijk nog een Middeleeuws beeld in gedachte van architecten. Ook in deze [...]

By | 2018-04-13T10:40:15+00:00 7 juni, 2017|Succesvol ondernemen|

Onderneem als een darter of wordt zwerver

100-en boeken zijn volgeklad met wijsheden over het schrijven van een ondernemingsplan. 10-tallen kun je voor nop downloaden van internet. In 9 van de 10 gevallen kun je ze bij het oud papier werpen. Vooral die feitenopsommingen die je bij bankmodellen kunt invullen. Doet me altijd denken aan mijn eerste kleurtekeningen van de kleuterschool. Binnen de lijntjes blijven en braaf invullen. Ik ken tot heden maar één goed boekje. Nee, twee, maar dat tweede is [...]

By | 2018-03-27T12:59:51+00:00 30 maart, 2017|Succesvol ondernemen|

Patent, meer dan een goudstaaf

Thomas Alva Edison, grondlegger van General Electric, had ongeveer 1400 patenten op zijn naam staan. Ca. 1100 daarvan gaven bescherming voor Amerika. Een toegekend patent wil niet zeggen dat een uitvinding waardevol is of zelfs maar functioneert. De gloeilamp, die 60 jaar eerder door iemand anders werd uitgevonden, had eerst marktsucces nadat zijn onderneming zelf de infrastructuur van het elektriciteitsnet aanlegde. Olie en gaslampen waren immers eind 1899 de enige bron van licht. We klagen overigens [...]

By | 2018-03-27T13:00:10+00:00 23 maart, 2017|Succesvol ondernemen|

Alice in Wonderland

Elke ondernemer heeft een droom nodig. Bezetenheid van een idee. Een idee fix dat hem drijft en energie geeft. Zonder de 'drive' hou je het niet vol en kom je er niet. Noem het passie, bezetenheid of een vloek. Maar elke verdoemde heeft ook een roadmap nodig. Weten wat je wil is één, weten hoe je er komt is twee. De functie van een plan is het proces waarin gestructureerd moet worden nagedacht om de droom, [...]

By | 2018-03-27T13:00:26+00:00 16 maart, 2017|Succesvol ondernemen|

Tien groeibriljanten

In een eerder artikel beschreef ik de heilige drie eenheid voor het bouwen van een waardevol bedrijf. Dat mag wel zo zijn maar aan welke kenmerken moet een product voldoen om succesvol te zijn? Ik zet er tien op een rij. De tien groeibriljantjes. De markt moet groot zijn. Liever een grenzeloze markt van Amerika met een enkele taal dan de 38 gefragmenteerde wereld van Europa met evenzovele talen. Maar eigenlijk liever alle wereldcontingenten te [...]

By | 2018-03-27T13:00:45+00:00 9 maart, 2017|Succesvol ondernemen|

Bullseye

Ik ben geen darter, ik hou niet van bier. Ik ben een bedrijfsontwikkelaar en kapitaalwerver. Zoals een projectontwikkelaar vastgoed projecten ontwikkeld, zo ontwikkel ik bedrijven en zoek ik bijbehorend kapitaal. Een bullseye is voor mij een bedrijf dat alle drie de waardestuwers bezit van een waardevol bedrijf. Je hebt maar drie factoren nodig om in de roos te schieten. Een hoge bruto marge, een hoge groei en een laag kapitaalbeslag. De heilige graal van ondernemerschap. [...]

By | 2018-03-27T13:01:22+00:00 24 februari, 2017|Succesvol ondernemen, Waardecreatie|

De kannibaal

In vrijheid wordt ieder mens een beest. Waar geen regels zijn kan geen orde en vertrouwen bestaan. Stoplichten vallen uit en er ontstaat twijfel, onzekerheid en wantrouwen. Oorlog breekt uit en mensen worden beesten. Een vliegtuig stort neer in de Andes en de mens wordt uit levensbehoud een kannibaal. Regels zijn helaas nodig. Controle erop is nodig. Eigenlijk heeft iedereen recht op controle opdat men niet vervalt tot onmenselijk of asociaal gedrag. Dat is niet [...]

By | 2018-03-27T13:01:40+00:00 13 februari, 2017|Succesvol ondernemen|

Ondernemen? Simpel.

Vroeger, lang geleden, keek ik enorm op tegen de complexiteit van ondernemen. Een berg. Mount Everest. Slechts door een enkeling te beklimmen. Nu, 30 jaar verder, begrijp ik het spel. Had ik de juiste opleiding gehad bij de start dan was het sneller gegaan. Hoe simpel is de materie. Je begint met het uitschakelen van emoties en 'wishfull thinking'. Vervolgens analyseer je de interne en externe situatie. Je confronteerde beide analyses met elkaar en vraagt [...]

By | 2018-03-27T13:01:55+00:00 9 februari, 2017|Waardecreatie|

Marieke, die kan pas uitvoeren!

Zo Jan-Freek, hoe gaat het met je ondernemerschap?, vroeg ik jongstleden zaterdag naast de lijn van het voetbalveld. 'Man, begin er niet over. Ik heb een vrije dag. Dat kl... bedrijf. Ik kom maar niet vooruit.' antwoordde hij. Oei, dat was schijnbaar een tere plek, dacht ik. 'Ik meen dat je me een paar maanden geleden nog heel opgelucht meldde dat je een geweldige adviseur was tegengekomen waarmee je eindelijk je zakelijke gedachten geordend kreeg?' [...]

By | 2018-03-27T13:02:15+00:00 2 februari, 2017|Succesvol ondernemen|

Kasgeld op. ‘Now we are talking’

Tjonge, die had ik lang niet meer aan de lijn gehad. Moet toch wel 35 jaar geleden zijn geweest dat we met elkaar een biertje dronken. Met Pieter-Jan had ik tijdens mijn studententijd regelmatig vergaderingen voor de filmcommissie in een van de locale kroegen. Mooie tijd. Kan me niet herinneren of we ooit aan de rondvraag kwamen. Hij was toevallig op mijn website geland en las dat ik kapitaal wierf voor projecten. Hij had een [...]

By | 2018-03-27T13:02:39+00:00 24 januari, 2017|Financiëring, Succesvol ondernemen|

Free Your Cash en Trumppetter

Free Your Cash and Be Happy! That's life. Eenvoudig te onthouden toch, zo'n universele doelstelling voor een ondernemer? Vreemd alleen dat weinig ondernemers dit weten, laat staan toepassen. De term is even belangrijk als de term omzet en bruto marge. En die kent een ondernemer wel. Nou ja, degenen die overleven. Wat er overigens over 5 jaar gezien nog maar 10% zijn na start. Misschien kennen ze die termen wel omdat ze bovenaan staan in [...]

By | 2018-03-27T13:04:25+00:00 17 januari, 2017|Financiëring, Succesvol ondernemen|

Onderneem vooral zonder businessplan

Gisteren had ik de Porsche van een vriend geleend. Zo’n buikschuiver waar je als 125 kg boy niet meer uitkomt, bont en blauw bent van het geschok en gebonk en graag met je vrouw samen rijdt omdat je toch door het lawaai niet kunt praten. We scheurden van Sittard naar Charleroi en terug over Brussel over de Belgische autosnelweg. Paar vullingen uit de kiezen en af en toe wat fel licht onderweg vanuit de berm, [...]

By | 2018-03-27T13:04:40+00:00 11 januari, 2017|Succesvol ondernemen|

Kapitaal werven als ondernemer? Doe als een ontdekkingsreiziger.

Kapitaal werven in de vorm van eigen vermogen is van alle tijden. Ontdekkingsreizigers verkochten hun ideeën en plannen voor verre tochten aan Portugese, Spaanse, Engelse en Franse koningen. Rendementen van hun tochten werden tegen financiering van de reiskosten toegezegd in de vorm van geplunderd zilver, goud, slaven en specerijen. Financiering van VOC reizen vonden plaats per reis door rijke kooplieden met kapitaalstorting in naamloze vennootschappen. Koningen en vorsten financierden hun oorlogen met rentedragende leningen van [...]

By | 2018-03-27T13:04:55+00:00 4 januari, 2017|Financiëring, Succesvol ondernemen|

Onderhandel als een ballerina

In onderhandelingen over de overname van een onderneming voel ik me vaak een ballerina in opperste concentratie. Je danspasjes rondom de verkoper moeten choreografisch nauwgezet worden uitgevoerd. Een enkele misstap en je optreden is mislukt. Wat is namelijk het geval met overname gesprekken in MKB-land? De emoties van de verkoper. Een verkeerde uiting en de ratio verdwijnt uit de besprekingen. Maak geen opmerking als 'ik had allang die huurprijs omlaag gekregen' of 'jullie hebben wel [...]

By | 2018-03-27T13:05:11+00:00 29 december, 2016|Succesvol ondernemen|

Financieel IQ en vastgoed

Waarde creëren ofwel vermogen bouwen is geen sinecure. Volgens zakenblad Quote zijn het slechts 500 van de 17 mln. Nederlanders gegeven om bij het elitaire groepje te worden genoemd. M.a.w. per 32.000 personen is er een Quote waardig. Per voetbalwedstrijd zit er één, max. twee, in een stadion. Gelukkig is de kans wat groter om Euro miljonair te worden dan Quote-waardig miljonair. Daar zijn er ruim 100.000 van, een op de 170 dus. Loop op [...]

By | 2018-03-27T13:05:27+00:00 22 december, 2016|Succesvol ondernemen, Waardecreatie|

Financieel IQ en prijsbepaling overname

Vraag een MKB-er wat de waarde van zijn onderneming is en grote kans dat hij zijn omzet noemt. Ja hoor, dat heb ik al meegemaakt. Je schoenen vallen vaak van verbazing uit hoeveel onzinnigheid je tegenkomt bij waardebepalingen van ondernemingen. Zelfs van gespecialiseerde bedrijfswaardeerders. Ik kan ze je zo overleggen. En het is zo kinderlijk eenvoudig. Let maar op. Je hebt slechts 5 kerngegevens nodig, nl. de omzet (uiteraard excl. btw), de bruto winst, de [...]

By | 2018-03-27T13:05:41+00:00 13 december, 2016|Waardebepaling|

Hoe hoog is je financieel IQ?

Regelmatig denk ik eraan. Was dat werkelijk mijn grootste fout in mijn leven? Hoe kon dat gebeuren? Waarom moest dat gebeuren? Hoe zou het gelopen zijn wanneer ik niet deze fout gemaakt had? Ik heb het over het laten vallen van het lesvak wiskunde op de middelbare school. Dat, en enkel, dat alleen voorkwam dat ik geen economie ging studeren maar een rechtenstudie begon terwijl ik vooraf al wist dat ik niet als bedrijfsjurist actief [...]

By | 2018-03-27T13:06:00+00:00 5 december, 2016|Succesvol ondernemen, Waardebepaling|

Crowdfun, sorry, -funding bij overname financiering

In twee eerdere artikelen schreef ik in het kader van financiering van een overname m.b.v. 'slash finance' over informal investors (Kings), sellersfinance en de gekooide banken heden ten dage. Vandaag wat gedachten over financiering door de massa, het volk ofwel fun with the crowd. Crowdfun Je kent ze wel. De voetbalfans die zwaar gecontroleerd door geüniformeerden van station naar stadion worden geleid. De massa die bij onvrede of happenings op pleinen samendrommen. Bij concerten door [...]

By | 2018-03-27T13:06:15+00:00 17 november, 2016|Financiëring, Overname onderneming|

Kings en crowd bij overname financiering

Mijn artikel van vorige week onder de titel 'slash finance als overname financiering' sloot ik af met de verwijzing naar Kings en Crowd ofwel de andere twee in huidige tijden uiterst belangrijke financiers om als sjacheraar je overname gefinancierd te krijgen nu bloeddorstige veiligheidswaakhonden van Europa een bancaire financiering voortduren moeilijker maken. Kings of Cash De koningen onder de cashcrowd zijn de Informal Investors. Vermogende privépersonen die om een hun conveniërende motivatie bereid zijn hun [...]

By | 2018-03-27T13:06:29+00:00 7 november, 2016|Financiëring, Overname onderneming|

Slash finance als financiering van een overname

Hosselen Enkele weken terug las ik een mijn niet eerder bekende term afkomstig uit Suriname. Een schrijfster had het over een hossel inkomen en hossel arbeiders. Even later las ik in een artikel in een avondkrant de term slash workers, gebruikt in Amerika. Met beide termen beoogde men uit te drukken de wijze waarop ongeschoolde arbeiders met meerdere baantjes hun gezinsinkomen proberen bij elkaar te schrapen. Baantjes hosselen blijkt in Suriname veel voor te komen. [...]

By | 2018-03-27T13:06:49+00:00 31 oktober, 2016|Financiëring|

Eigen bedrijf kopen zonder eigen geld?

Stel je bent een van de inmiddels 1 miljoen doorsnee ZZP-ers. Werkend voor een gemiddeld uurloon van 30 Euro en een gemiddeld capaciteitsbezetting van 75% met een eigen bedrijfsauto. Je netto ondernemersbeloning zal waarschijnlijk uitkomen op 12,50 euro per uur (autokosten, AOV, huisvesting en inkomstenbelasting meegerekend). Je gezinsinbreng per maand is dan 140 uur x 12,50 = 1750 euro netto. Je partner werkt parttime zodat je huisvestingslasten privé (huur, energie) voor ca 3/4 deel door [...]

By | 2018-03-27T13:07:04+00:00 24 oktober, 2016|Overname onderneming, Succesvol ondernemen|

Cash en flow

Cash en flow zijn de twee mooiste woorden voor een ondernemer. De twee belangrijkste ook. Zonder flow immers weinig levensplezier en zonder cash enkel zorgen. Flow is een inmiddels bekende term waarmee wordt uitgedrukt de situatie waarin kortweg gezegd iemand door optimale interne motivatie zich niet meer bewust is van het voortschrijden van de tijd (kijk voor meer informatie op Wikipedia). De term flow is afkomstig van de Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi (spreek uit: six [...]

By | 2018-03-27T13:07:21+00:00 18 oktober, 2016|Waardecreatie|

Voorspel je cashcrash

Voorspellen is erg moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat’ (AJP Taylor, Brits historicus). In ondernemersland kom je veel van aanhangers van deze spreuk tegen. Ondernemers die roepen 'ik maak geen begroting, ik kan niet waarzeggen, ik heb geen glazen bol'. Geweldige waaghalzen. Van die chauffeurs die met 160 km/u door mistige berggebieden rijden. Nooit bij instappen, noch letterlijk noch als investeerder. Dat zijn blindrijders. Ondernemers die doelloos dobberen. Niet weten waar de golven [...]

By | 2018-03-27T13:07:35+00:00 11 oktober, 2016|Waardebepaling|

Ik wens je veel personeel toe. Oprecht!

'Ik wens je veel personeel toe', een uitspraak die afkomstig zou zijn uit de Joodse gemeenschap waarmee je veel zorgen, stress en ellende werd, en wordt, toegewenst. Is dat zo? Ik kom nog vaak ondernemers tegen die adepten zijn van deze spreuk. Ze doen dan ook bij voorkeur alles zelf. Deze ondernemers hoor je uitspraken doen als 'Ik doe het veel beter zelf' en 'voor ik het een medewerker iets heb uitgelegd heb ik het al zelf gedaan', 'je [...]

By | 2018-03-27T13:07:48+00:00 4 oktober, 2016|Overname onderneming, Verkopen onderneming|

Strategische acquisitie: slimmer groeien kan niet!

Zelf doe ik het al 30 jaar. Overnemen van bedrijven om te groeien. Je voegt in een fractie van de organische groeitijd fors wat cashflow en waarde toe, tenminste wanneer je de juiste overname goed doet. Nu de crisis voorlopig voorbij mag worden genoemd ben ik voor mijzelf weer op pad. Ik moet ook wel want mijn ondernemingsportfolio is de afgelopen jaren volledig verstoord. Verschillende eieren in mijn mandje zijn rot of dreigen de komende [...]

By | 2018-03-27T13:08:01+00:00 26 september, 2016|Overname onderneming, Succesvol ondernemen|

Ondernemerszorgen? Gewoon oplossen!

Ondernemingen bevinden zich altijd in een van de drie fasen: herstel, verbetering of groei. In de levenscyclus van een onderneming kennen maar liefst 9 van de 10 ondernemers een of meer van de volgende zorgen, obstakels of uitdagingen: Ik heb onvoldoende ondernemersinkomen Ik ken mijn product door en door maar heb een hekel aan leidinggeven Ik kan niet delegeren en doe alles liever zelf Mijn onderneming stort in als ik er niet ben Ik weet [...]

By | 2018-03-27T13:08:20+00:00 20 september, 2016|Succesvol ondernemen|

Onvoldoende cashflow? Verkoop en begin opnieuw

Dat kan altijd gebeuren. In de fase van een startup, zeker het eerste jaar van bestaan, is het inkomen onvoldoende, vaak zelfs ver onder de armoedegrens. 50% van alle beginnende ondernemingen overleven dan ook niet het eerste levensjaar. Het sterftecijfer van startende ondernemingen is vermoedelijk gelijk aan de kindersterfte in de Middeleeuwen. Zelf vind ik het dan ook onverantwoord dat om reden van concurrentieverhoging vakdiploma's en ondernemingsdiploma's door de overheid zijn afgeschaft. Veel startend ondernemers [...]

By | 2018-03-27T13:08:33+00:00 12 september, 2016|Succesvol ondernemen, Verkopen onderneming|

Topondernemers groeien zo

Een effectieve methode om organisch te groeien kan een ondernemer bereiken met de ABC analyse van Curry. Analyseer het bestaande klantenbestand, deel ze op in A, B en C klanten en ga met de bestaande kernactiviteiten aan de slag voor vergroting van de omzet door je kernklanten. Met deze vrijwel risicoloze groeiwijze kunnen aanmerkelijke groeiresultaten worden bereikt voor een onderneming. Autonome groei is voor de zeer voorzichtige ondernemers onder ons die 7 jaar willen uittrekken [...]

By | 2018-03-27T13:08:48+00:00 6 september, 2016|Succesvol ondernemen, Waardecreatie|

Prijspoker

De eerste gesprekken zijn niet meer dan kennismakingsgesprekken. Verkennende en aftastende vragen. Vertrouwen proberen te krijgen. Vooral aardig zijn is het motto. Ga niet te diep in informatievergaring. Complimenteer de verkoper. De credits heeft hij veelal ook zwaar bevochten. Vaak heeft de verkoper al decennia lang zijn inkomen uit zijn mkb onderneming kunnen halen, geld verdient voor onderhoud van zijn gezin en studie van zijn kinderen. Daar mag een koper zeker respect voor tonen. 90% [...]

By | 2018-03-27T13:09:03+00:00 30 augustus, 2016|Overname onderneming, Waardebepaling|

‘Groei door bedrijfsovername’

printversie 1        Inleiding Vaak begrijp ik de denkwijze van ondernemers niet en vraag ik mezelf af hoe het komt dat ze niet doorgroeien of meer van geboden marktkansen gebruik maken. Ze liggen vaak zo voor het oprapen. In de meeste gevallen wijd ik het aan eenzaamheid en gebrek aan een bekwaam klankbord. De ondernemer, zo merk ik, staat er vaak alleen voor. Hij heeft weliswaar zijn boekhouder of zijn accountant, maar deze zijn vanuit [...]

By | 2018-04-13T10:44:11+00:00 22 augustus, 2016|Whitepapers|

Bedrijf overnemen als Mbi-er?

Ik kom ze regelmatig tegen. Uitmuntende vakspecialisten die uurtjes factureren om in leven te blijven. Ze verdienen vaak een te laag uurloon voor hun kennis en kunde. Meestal is hun makke het gebrek aan marketingkennis en het opzetten van een Lead Generation systeem waarmee een constante flow van orders kan worden bereikt. Ze lijden dan ook vaak letterlijk een zorgenvol bestaan omdat slecht de helft van het aantal beschikbare facturabele uren daadwerkelijk gefactureerd kunnen worden. [...]

By | 2018-03-27T13:09:09+00:00 18 augustus, 2016|Overname onderneming|

100% groei in een jaar?

In een eerdere blog had ik het over (organische) groei met behulp van de analyse van je beste klanten (de ABC analyse van James Curry). Met deze vrijwel risicoloze groeiwijze kunnen aanmerkelijke groeiresultaten worden bereikt voor een onderneming. Maar groeien en dus waarde creëren is ook eenvoudig mogelijk door het overnemen van een onderneming. Dat gaat aanzienlijk eenvoudiger dan organische groei. Vrijwel ‘overnight’ 100% groeien. Veel ondernemers hebben het toegepast en passen het nog steeds [...]

By | 2018-03-27T13:09:42+00:00 18 augustus, 2016|Succesvol ondernemen, Waardecreatie|

Ken je beste klanten en verdubbel je netto winst

Analyseer je 20% beste klanten en verhoog met focus je omzet met 10-20% en je netto winst met 50-100%. Ja, hoor, u leest het goed: een verdubbeling van de netto winst. Vreemd genoeg heeft vrijwel geen MKB bedrijf een focus op zijn 20% belangrijkste klanten maar verspillen ze hun marketingbudgetten vaak volledig aan de werving van nieuwe klanten of houden ze zich bezig met elke klant. Wat is er gebleven van de heerlijke ouderwetse klantaandacht [...]

By | 2018-03-27T13:09:58+00:00 18 augustus, 2016|Succesvol ondernemen, Waardecreatie|

Snij cashbleeders weg

Of het nu een verliesgevende winkel, een verliesgevende dochteronderneming, verliesgevend product, verliesgevende klant of een niet presterende medewerker is, stop ermee en dicht het winstlek. U kent de kreet van de zachte heelmeester wel. Snij 'cashbleeders' weg en laat de tijd de wond helen. Het zijn parasieten die je winsten van andere activiteiten opeten. Ze kosten geld en waarde. Ze zuigen je winst op als teken en maken waardecreatie teniet. Hobby's mogen geld kosten, zakelijke [...]

By | 2018-03-27T13:10:12+00:00 16 augustus, 2016|Waardecreatie|

Cash is king (1)

Dat is een ouderwetse degelijke waarheid als een koe. Niet het eigen vermogen zoals weergegeven op de balans van de onderneming is primair van belang, immers geschiedenis, noch de netto winst, immers manipulatief maakbaar, maar de verdiencapaciteit uitgedrukt in cash is bepalend. Bovendien is niet het verleden van belang voor de waarde. Vergelijk het met de beleggingskreet ‘resultaten van het verleden, zijn geen garantie voor de toekomst’. Voor de waarde van een onderneming is de [...]

By | 2018-03-27T13:10:26+00:00 1 mei, 2016|Waardebepaling|

Cash is king (2)

Wat cashflow betekent weet een MKB-er vanzelf. Wekelijks voelt hij de macht van de geldstroom door kennisneming van zijn bankrekening. Geen geld voorhanden voor betaling van de factuur voor goederen, of erger nog, geen geld meer voor betaling van zijn medewerkers. Zijn internet bankrekening maakt geen onderscheid tussen ontvangen geld wegens contant betaalde omzet, een betaling door een debiteur, betaling voor een investering of betaling van de vele verschillende soorten kosten. Ook aflossing van een [...]

By | 2018-03-27T13:10:40+00:00 1 mei, 2016|Waardebepaling|

Heb je een onderneming of enkel een baan?

Verkikkerd als ik ben op Amerikaanse 'brainteasers', las ik over het managen van een onderneming door een entrepreneur (ondernemer) en een operator (vakspecialist). Ondanks mijn 57 jaar en ruim 30 jaar ervaring met ondernemingen vond ik de stelling dat de taken van een ondernemer in volgorde zijn verankerd in de resultatenrekening, een heuse eyeopener. ‘’ Eyeopener De vakspecialist, aldus de schrijver, is een kei in zijn vak met veel aanzien. Hij is de hele dag [...]

By | 2018-03-27T13:10:48+00:00 1 mei, 2016|Succesvol ondernemen|