Vroeger, lang geleden, keek ik enorm op tegen de complexiteit van ondernemen. Een berg. Mount Everest. Slechts door een enkeling te beklimmen. Nu, 30 jaar verder, begrijp ik het spel. Had ik de juiste opleiding gehad bij de start dan was het sneller gegaan.

Hoe simpel is de materie. Je begint met het uitschakelen van emoties en ‘wishfull thinking’. Vervolgens analyseer je de interne en externe situatie. Je confronteerde beide analyses met elkaar en vraagt je af of je in deze omstandigheden succesvol kan zijn. Een kind weet dat een product met een beperkte vraag weinig oplevert. Je verkoopt nu eenmaal geen koelkasten aan Eskimo’s. Dus analyseren, confronteren en concluderen. Dat is geen brainteaser.

Staak je woest gekakel als geen haan kraait naar je dienst of product. Volume is wat je nodig hebt. Vergelijk een Amerikaanse schrijver met een Nederlandse schrijver. 400 miljoen potentieel publiek tegenover 17 miljoen. Meer dan 20 keer het potentieel aantal lezers. Een enkele bestseller in de States en je bent ‘arrivé’. Voor hetzelfde geld moet je in Nederland 20 bestsellers schrijven.

De kracht van volume. Het aantal website bezoekers tellen. Het aantal winkel bezoekers. De bezoekers van fysieke winkels zijn in 10 jaar overigens met 40% in volume gedaald. Je ziet het kerkhof in veel winkelstraten in Nederlandse steden. Geboren in Nederland? Het geluk is met je. Een van de beste landen ter wereld. Maar geen volume. Het is 20 keer zo moeilijk om in onze landstaal miljonair te worden. Kwestie van volume. Tja, je kunt niet alles hebben.

Zoek volume. Groei. Omvang. Een onderneming van 100 miljoen omzet leiden kost evenveel tijd als een van 1 mln, nl. de tijd dat je niet slaapt. Het levert alleen in dezelfde tijd 100 keer meer op. Moeilijker? Ben je gek! Veel simpeler. Gewoon zorgen dat je slimme mensen om je heen hebt waaraan je kunt delegeren. Een eenpitter kan nu eenmaal niet delegeren. Ondernemen is simpel, maar niet als eenpitter.

Link met mij om iedere dinsdag mijn blog te zien verschijnen op jouw tijdlijn. Vind je deze teaser leuk, prikkelend of zet hij aan tot denken, deel hem dan. Heb je een aanvullende wijsheid, geef me je commentaar.

Op zoek naar kapitaal, koop van een onderneming zonder eigen geld, verkoop van je onderneming tegen de beste prijs, een bedrijfswaardering, waardecreatie en kapitaalwerving kun je altijd contact met mij opnemen.

Vraag een gratis boek aan over waardering en over kopen en verkopen van een onderneming