fbpx

‘Tips hoe je kapitaal voor je project kunt vinden’

printversie

1         Gedraag je als een ontdekkingsreiziger

Kapitaal werven in de vorm van eigen vermogen is van alle tijden. Ontdekkingsreizigers verkochten hun ideeën en plannen voor verre tochten aan Portugese, Spaanse, Engelse en Franse koningen. Mannen of vrouwen met macht en geld.

Zo vond de financiering van VOC reizen plaats per reis door rijke kooplieden met kapitaalstorting in naamloze vennootschappen. Koningen en vorsten financierden hun oorlogen met rentedragende leningen van vermogende Italiaanse of Joodse kooplieden. Uit deze vroege kooplieden/financiers ontstonden de eerste bankiers. Lees maar eens op Wikipedia hoe de rijke familie De Medici aan zijn kapitaal kwam.

Nog steeds bestaat een wereld van kapitaalkrachtige, veelal (ex-)ondernemers, die tegen een aantrekkelijk rendement bereid zijn hun kapitaal ter beschikking te stellen voor financiering van ondernemingen of projecten van allerlei aard.

Zoek dus de vermogende. Ze zijn in je omgeving. Voor je neus. Kijk onder en achter elke steen.

2         Alleen voor ondernemers

Begin er alleen aan wanneer je ondernemend geaard bent. Ondernemers, ik heb het niet over managers, zijn ‘handelaren in kansen’. Visionairs. Energiek. Authentiek. Vernieuwend. Mensen die kansen zien in plaats van bedreigingen. Goud in plaats van lood. Overtuigd van…

3         Waardecreatie

En wat je vertelt is uniek. Wat een idee! Je ontvangt reacties uit je omgeving als ‘Wat een idee! Hoe kom je erop?’, ‘Waarom heb ík dat niet bedacht’. Wanneer je iets in handen hebt dat uniek is, loont het om door te gaan. Je krijgt geen investeerders aan boord wanneer je de zoveelste frituur, bakker of slagerij wilt openen. Je verhaal, product, idee moet watertandend lekker zijn. Investeerders willen kunnen pochen bij hun golfmaatjes. ‘Ik heb me vorige week toch in een tent deelgenomen, man je gelooft het niet’.

4         Steengoed, geen spelt tussen te krijgen

Schrijf je verhaal helder en duidelijk. Bijna als een wetenschappelijk verantwoorde doctoraal these. Staaf elke bewering rijkelijk met bewijzen. Niemand gelooft je en iedereen vindt wel een stok om je te slaan. ‘Ik las op internet dat …..’, ‘een van mijn vrienden zei dat ….’, ‘Ik heb dat ook eens geprobeerd maar toen …’. Leer van de opmerkingen en pas je verhaal aan bij de volgende presentatie. Je wordt met elke correctie sterker en … geloofwaardiger.

5         Werk met scenario’s

Je plan werkt nooit zoals je bedacht hebt. Doordenk altijd enkele mogelijke en onmogelijke scenario’s.

Wat doe je wanneer de werving tegenvalt? Wanneer het meer tijd kost om kapitaal te vinden? Wanneer je helemaal niemand kunt vinden binnen één jaar? Ga er vanuit dat je tegenwind zult krijgen. Veel tegenwind. Heel veel. Wat doe je dan? 9 van de 10 keer gaan anders dan bedacht. Nee dat is niet waar. 99 van de 100 keren gaan niet zoals bedacht. Heb je inkomen nodig voor je gezin? Hoelang kun je zonder inkomen? Zeg nooit je baan op voordat je kasstroom voldoende is om in je levensonderhoud te voorzien.

Een droom heb je nodig om je energie op peil te houden. Je accu dagelijks op te laden. Maar neem als uitgangspunt van je plan 25% van de omzet die je denkt dat het gaat opleveren. Misschien wel 10%. Investeerders prikken door dromen heen. Ook hier moet je werken met scenario’s. Maak er altijd drie. Je management case, je ‘worst case’ en je ‘best case’. Geen van de drie zal uitkomen maar het scherp je gedachten en bereid je voor op afwijkende wegen bij de uitvoering van je plan. Je bestemming is geen rechte lijn, meer een kronkel met snelle afdelingen en steile beklimmingen.

Het geeft je investeerders vertrouwen dat je aan verschillende mogelijkheden hebt gedacht.

6        ‘Rund ums Haus’

Zoek voor kleine bedragen eerst onder en achter stenen, heggen en bomen rond je huis. Je buurmannen, je vrienden, je kennissen, je ouders, je ooms en tantes, je neef of kennissen. Kortom, de mensen die je al langjarig kennen en vertrouwen. Hoe kleiner het bedrag, hoe kleiner de cirkel hoeft te zijn. De ‘inner crowd’ noemen de crowdfunders deze groep. Vind je geen kapitaal in je directe omgeving, vergeet dan ook maar de crowdfunders. De ‘inner crowd’ is de eerste groep waar je altijd terecht kunt maar ook moet.

7        Blijf onvermoeibaar als een duurloper

Je raakt depressief van de vele afwijzingen. Je voelt je terug in je jeugd wanneer het mooiste meisje van de klas je voor de zoveelste keer nee zegt op je uitnodiging. Het is geen sprintje van 100 meter. Je bent bezig met een duurloop van enkele maanden. Mailen, bellen, zoeken naar contacten, presentaties houden. Blaren op je mond, handen en voeten krijg je.

8        Bied rendement en beperk risico

Een heilige twee eenheid. Het een is ook afhankelijk van het ander. Loopt de investeerder geen risico, dan krijgt hij evenmin rendement. Een goudgerande staatslening van de Nederlandse staat biedt geen rendement na aftrek van box 3 belasting. Het geld blijft in stand, ‘that’s it’. Het kapitaal groeit niet. Alsof je een baby baart die baby blijft.

Ondernemen is risico nemen. Gecalculeerd uiteraard. Investeerder begrijpt de relatie tussen een hoog rendement en een hoog risico. Hij zou niet met je praten wanneer hij niet bereid is risico te nemen.

Ben niet te kneuterig. Geef de man een kans wat te verdienen. Ben je een ‘start-up’ of ‘kickstarter’ dan mag je al blij zijn wanneer je uberhaupt iemand kunt vinden. Nederland kent maar weinig zwaar vermogende mannen ‘met ballen’. Meestal zijn het seniore ondernemers met veel ervaring die met veel zweet en geluk een stevige duit hebben verdiend en op het juiste moment op de juiste plek zijn geweest. Geluk en momentum ontkennen ze overigens altijd. Hard werken en slimheid noemen ze dat. Die vertrouwen niets en niemand meer. Ze hebben allemaal diepe dalen gekend en geloven niet meer in sprookjes.

Meestal begrijpen ze de bedrijfsactiviteit en kennen ze daarom de SWOT van het verdienmodel. Uiteraard willen ze rendement op hun verstrekt kapitaal. Tussen 8 en 12% vind ik aanvaardbaar, al dan niet met zekerheid (een borgstelling of hypotheek op je woning). Feitelijk nemen ze 1/3 tot de helft van het ROE. Duur, maar zonder hun risicobereidheid kun je je project niet realiseren. Een eenvoudige keuze dus.

Het zijn stuk voor stuk slimme mannen (zelden overigens vrouwen) die weten dat ze makkelijk 10% kunnen maken, m.a.w hun vermogen elke 7 jaar stressloos verdubbelen met arbeid door anderen. Dit beperkt groepje informal investors weet de weg te vinden naar deze rendementsrijke projecten. Ze hebben jou niet nodig. Ze doen het omdat ze het leuk vinden om een of andere reden.

9         Een ‘emotionele fit’

Overigens gaat het vaak niet over de ratio van je plan of het rendement. Het gaat over de man/vrouw, over jou die het moet doen. Daar moeten ze een goed gevoel bij hebben. Hun beslissing hebben ze al genomen op het moment dat ze je aankijken en een hand geven. Een slechte handdruk? Vergeet het maar. Hij zal niet investeren. Niet bereid eerst over wat koetjes en kalfjes te praten? ‘Forget it’. Zorg altijd dat de sfeer relax is. Jij moet het doen, jij moet zelfvertrouwen hebben. Barstenvol. Zweten en stotteren? ‘Forget it’. Bereid je voor. Succes is 90% zweet en 10% geluk.

Speel het spel psychologisch. Waar zijn ze gevoelig voor? Willen ze een hoog rendement? Een beperkt risico? Beiden? Willen ze tussentijds een vergoeding ontvangen? Snel eruit of lang blijven zitten? Proef wat ze willen en pas je menu aan.

10         ‘The outher circle’

Ze zijn zelden verenigd, soms in de vorm van een klein clubje optredend, maar meestal enkel individueel. Ze vinden is arbeidsintensief en tijdrovend. Ze staan nergens als investeerder publiek te boek. Je moet ze zoeken als een Sherlock Holmes. Vaak werken ze op vertrouwen, op buikgevoel ofwel eigen ervaring of vertrouwen in de aanbrenger.

In alle soorten en maten vind je ze. Betrouwbaar, eerlijk en gedegen. Deskundige ondernemers met een respectabele staat van dienst. Bijna vrienden. Maar ook soms onbetrouwbare piraten, machtswellustelingen en allesverslindende ratten. Blazers, bluffers en gokkers. Mensenkennis en referentie is een noodzakelijk vereiste. Haal de verkeerde in huis en je wordt met huid en haar verslonden.

Heb je er een gevonden die de toets der menselijkheid heeft doorstaan, dan komt onvermijdelijk de vraag ‘hoe treedt hij toe?’. Krijgt hij zeggenschap of verstrekt hij een lening of een combinatie? Gaat hij meesturen of blijft hij op de achtergrond? Hoe vaak moet je rapporteren? Per kwartaal of dagelijks? Slurpt hij veel tijd of zie je hem nooit? Hoeveel rendement wil hij op zijn inbreng? Is 7% voldoende of wil hij 12% of zelfs nog meer?

Kortom: als je er al een vindt, let op: lees eerst wat boeken van Kets de Vries, oud hoogleraar psychologie op Insead. ‘Worstelen met de Demon’ geeft je een aardig beeld van psychopatische ondernemers die je zo maar als financier in huis zou kunnen krijgen.

Link met mij om iedere dinsdag mijn blog te zien verschijnen op jouw tijdlijn. Vind je deze teaser leuk, prikkelend of zet hij aan tot denken, deel hem dan. Heb je een aanvullende wijsheid, geef me je commentaar.

Op zoek naar kapitaal, koop van een onderneming zonder eigen geld, verkoop van je onderneming tegen de beste prijs, een bedrijfswaardering, waardecreatie en kapitaalwerving kun je altijd contact met mij opnemen.

Tesla en kapitaalwerving voor Esthecin

Waar zijn de investeerders die het haargroeimiddel Esthecin (klik hier voor uitgebreide info) willen financieren? Moeten deze ondernemers noodgedwongen naar Amerika uitwijken? Hoe werkt investeren in Amerika?

Elon Musk, bekend van PayPal, SpaceX en Tesla, is hét voorbeeld van een ondernemer die al enkele keren de juiste plek heeft weten te vinden op het juiste moment, en belangrijker nog, stinkend geluk heeft een exit te kunnen realiseren als minderheidsaandeelhouder én niet emotioneel gebonden is aan een bedrijf. Een overlever die opportunistisch zijn kansen neemt. Bij verkoop aan PayPal in 2002 ontving hij voor 11% van de aandelen 165 mln dollar. Met PayPal was zijn eigen bedrijfje gefuseerd. PayPal werd opgekocht door EBay omdat het eigen betaalsysteem ver achter bleef bij het succes van PayPal onder de klanten van EBay.

In 2004 kocht hij zich in bij het een jaar oude bedrijf Tesla, opgericht door een milieubezeten sportautoliefhebber, Martin Eberhard. In 2013 bezit hij nog 32% van de aandelen met een waarde van 18 mrd. Belangrijke mede aandeelhouders zijn de wereldautomobielspelefs Mercedes en Toyota waarvoor Tesla ‘het laboratorium’ is. Ongetwijfeld met andere zware investeerders dé financiers van Tesla.

SpaceX richtte hij in 2008 op met 100 mln dollar eigen kapitaal. Na 6 jaar van vele mislukkingen investeerde hij zijn laatste privé kapitaal om te proberen te overleven. Vier jaar daarna is hij bijna monopolist in ruimtevluchten en bezit hij een van de twee overheidscontracten om ruimtestation te bevoorraden.

Kan dit nu alleen maar in Noord Amerika? En dan bedoel ik niet het ondernemerschap van Musk, maar het ontwikkelen van unieke bedrijven die met behulp van prive investeerders doorgroeien tot ongekend waardevolle ondernemingen. Geld, Ebitda, groei en intelligent ondernemerschap zijn dé factoren die waarde creeeren. Waarom lukt dat niet meer in Nederland? Waar zijn de investeerders die het haargroeimiddel Esthecin (klik hier voor uitgebreide info) willen financieren? Waar zijn in Nederland de investeerders die bereid zijn hun inleg in 5 jaar 15x te zien verveelvoudigen? Moet een potentiële wereldspeler als Esthecin voor zijn haargroeimiddel voor kapitalisatie naar Amerika? Belachelijk.

Bel of mail mij voor een gratis bel adviesgesprek. Kapitaal beschikbaar voor hoog rendement? Kijk op www.kasku.nl/projecten of bel me.

By | 2018-04-13T10:44:55+00:00 21 november, 2017|Whitepapers|