fbpx
Bedrijfsontwikkeling 2018-08-09T11:28:37+00:00

BEDRIJFSONTWIKKELING

Bedrijfsontwikkeling ofwel Business Development houdt zich bezig met activiteiten die tot doel hebben waarde te creëren door het ontwikkelen van een onderneming. Vergelijk het met vastgoedontwikkeling waar een gebouw wordt herontwikkeld naar een nieuwe invulling of waar braakliggende terreinen benut worden voor woon- of bedrijfsruimte.

LEES MEER

BEDRIJFSONTWIKKELING IS WAARDECREATIE
ZOALS MET VASTGOEDONTWIKKELING

Tel het aantal vastgoed vermogenden in de Quote 500. Met vastgoedontwikkeling is een vermogen te verdienen.

Tel vervolgens in diezelfde lijst het aantal ondernemers die vermogend zijn geworden met onderneming. Met bedrijfsontwikkeling is het niet anders dan met vastgoed. Er is een vermogen mee te verdienen. Men ontwikkeld vanuit niets een onderneming met als doel waarde te realiseren door gebruik te maken van zakelijke kansen. Het vergt alleen de nodige ervaring om het brede terrein van bedrijfskundige en financiële aspecten op juiste en meest effectieve wijze te laten samenwerken. Vergelijk het met een orkest. Het bespelen van individuele instrumenten met ieder zijn eigen deun levert een onhoorbare kakofonie aan hoofdpijn opleverende geluiden. Terwijl de samenwerking van elk verschillend instrument met een geordend en gestructureerd set noten een melodieuze symfonie creëert onder de juiste strategisch geordende noten.

Welke instrumenten moeten worden ingezet om een onderneming succesvol te doen zijn? Welke ondernemer heeft alle noodzakelijke knowhow? Niemand. En gelukkig is dat ook niet nodig.

De business developer integreert kennis vanuit gespecialiseerde vakgebieden zoals research & development, productie, marketing en sales om de bedrijfsdoelstellingen van waardecreatie te realiseren. Een business developer is meestal een generalist met een sterk ontwikkelde helicopterview en strategisch inzicht. Vaak komt een ondernemer niet door zijn glazen plafond (100.000 tot 200.000 euro omzet). Met Kasku lukt het je wel om van 200.000 jaaromzet naar 5 mln omzet en 1 mln waarde te groeien in maximaal 5 jaar.

De methode van Kasku
Kasku stapt alleen in een onderneming voor ontwikkeling wanneer een energieke ondernemer gepassioneerd (lees: bezeten) door een productsoort aanwezig is. Die alle ins en outs weet van zijn product. Die zijn concurrenten exact in het hart weet te raken. Die weet wat de markt vraagt. Dat noemen wij kennispartners. Daar willen we ons voor inzetten. Voor ons is productkennis en productpassie de meest belangrijke onmisbare waardestuwende factor. Of de ondernemer een gepassioneerd introverte uitvinder is of een extraverte commerciële salesgoeroe, dat maakt ons niet uit. We zoeken wel complementaire kennis in andere deelgebieden van de bedrijfskunde ter aanvulling om de zwakten aan te sterken.

Vervolgens moet het product een aantrekkelijke hoge bruto marge hebben danwel de potentie hebben door wijziging van het productbeleid zulks te kunnen realiseren. ‘Low margin retailing’, zoals bij supermarkten, waar uiteindelijk slechts 1% netto winst overblijft laten geeft geen ruimte voor fouten. Dat laten we graag aan supermannen over. Een Ebitda van 25% moet in het vat kunnen zitten.

Gratis advies gesprek

Klik hier voor een gratis bel gesprek.

Gratis advies email

Vraag hier uw gratis advies email aan.