fbpx

Tien groeibriljanten

In een eerder artikel beschreef ik de heilige drie eenheid voor het bouwen van een waardevol bedrijf. Dat mag wel zo zijn maar aan welke kenmerken moet een product voldoen om succesvol te zijn? Ik zet er tien op een rij. De tien groeibriljantjes.

De markt moet groot zijn. Liever een grenzeloze markt van Amerika met een enkele taal dan de 38 gefragmenteerde wereld van Europa met evenzovele talen. Maar eigenlijk liever alle wereldcontingenten te benaderen. Liever een medicijn dan walvisvlees.

De nood moet hoog zijn. Aan Pampers heeft elke moeder nood. Aan een mobiele telefoon heeft zelfs blijkbaar iedereen nood. Wie kan nog zonder,

De brutomarge moet hoog zijn. Niets zo moeilijk als low margin retailing. Zorg voor een zo hoog mogelijke verkoopprijs en laag mogelijk mogelijke kostprijs.

Snelle penetratie. Hoe eenvoudiger de markttoetreding hoe sneller volume.

Lage logistieke kosten. Hoe makkelijker en goedkoper te bezorgen hoe beter.

Hoe unieker hoe beter. Een patent is al een zeer mooie start.

Lage investering. Hoe lager de ontwikkelkosten en benodigd startkapitaal, hoe beter.

Productuitbreiding. Hoe meer aanverwante producten en variaties hoe beter. Een standaard BMW is als een kale luis. Met wat noodzakelijk geachte opties ben je al snel 50% meer kwijt, nietwaar?

Tijdloos. Hoe langer het product meegaat zonder wijziging hoe beter. Wat is het oudste ongewijzigde product dat je kent. Een Mars? King pepermunt? Mentos? Fisherman’s Friend? Het Donald Duck tijdschrift?

Herkenbaarheid van de doelgroep. Is je doelgroep makkelijk te vinden en te benaderen of is het een onvindbare spelt in een hooiberg? Het eerste is goedkoper en effectiever.

Ken je een product dat alle tien de groeibriljantjes in zich heeft? Bestaat dat? De wereld als afzetmarkt, hoge nood, hoge marge, snelle acceptatie, lage distributiekosten, uniek, lage startinvesteringen, productuitbreiding mogelijk, tijdloos, makkelijk vindbare doelgroep? Jazeker, ik ken tot heden een zo’n product.

Mocht je zelf een zo’n product hebben, kennen of weten uit te halen. Bel me dan. Unilever is erop gebouwd,

Link met mij om iedere dinsdag mijn blog te zien verschijnen op jouw tijdlijn. Meer teasers en pinholes vind je overigens op mijn website KASKU.nl

Kapitaal beschikbaar voor hoog rendement? Kijk op www.kasku.nl/projecten of bel me.

Op zoek naar kapitaal of een leuk bedrijf om te ontwikkelen? Neem contact met me op.

By | 2018-03-27T13:00:45+00:00 9 maart, 2017|Succesvol ondernemen|